Kerkuilkasten timmeren

Deel 2 van het ‘eerbetoon.’

Het is de tweede afspraak van onze MAS met De Jong. We gaan vandaag Kerkuilnestkasten produceren. Hiervoor reizen we af naar een werkplaats in Grou. Johan komt ons weer ophalen met zijn auto. De auto zit vol met stickers van bepaalde werkgroepen en projecten. Het zijn wel een 50tal stickers, schat ik zo. Ik verwonder mij over het feit, dat meneer De Jong waarschijnlijk al heel veel heeft meegemaakt.

Aangekomen in Grou ontmoetten we drie andere vrijwilligers die ook gaan helpen. De bedoeling is om planken op maat te zagen, te schuren en in te pakken, dat een kant-en-klare nestkast ontstaat, die ter plekke (lees bij de boer) in elkaar geschroefd kan worden. Om 10 uur beginnen we. Het werk gaat vlot door en ondertussen maak ik een praatje met één van de andere vrijwilligers. Hij zit in Grou bij de Vogelwacht en kent Johan van vergaderingen ism de Kerkuilenvereniging. Een erg aardige man en ook al lang in het vak.

De tweede man heeft nog niet veel gezegd en bekijkt Peter en mij met een argwanend oog. Na een tijdje vraagt hij Johan naar ons. ” Wat doen deze jongens hier? ” Johan verteld dat wij MAS bij hem lopen. De man vindt dit nogal dubbel. “Ja en daarna zijn ze vast weer gewieberd, nadat ze hun punten binnenhebben.” Johan kijkt ons beiden even aan en knikt geruststellend. “Neehoor, volgens mij zijn dit wel blijvers.”

 

Helaas hebben we onze MAS niet kunnen voltooien. Meneer de Jong kreeg kanker en raakte uit de running. Hij kwam nog een laatste keer op school om te tekenen, maar daar hield het mee op. Ik heb al die tijd nog contact met hem gehouden en hem ook genomineerd voor de Gouden Lepelaar. Deze had hij al gewonnen in 1995, dus hij mocht hem niet nog eens in ontvangst nemen helaas. 

Na een anderhalf jaar is Johan de Jong weer helemaal beter en heeft zijn beschermingswerk weer opgepakt.
Vandaag zag ik hem even kort weer bij de Fûgelhelling en het doet mij goed hem weer fit te zien.

En hiermee sluit ik mijn eerbetoon aan Johan de Jong af. De geschiedenis heeft bewezen dat Johan een echte mensenkenner is, want hier zit ik te schrijven over vogels en vogelen. Ik ben inderdaad een blijver. Zoals Johan vroeger.

Meneer De Jong, als u dit leest: bedankt voor het vertrouwen en de leuke tijd! Het ga u goed!

Leave a Reply

