Twitch van het decennium

Zondag begint voor mij altijd met vrijwilligerswerk bij vogelopvang de Fûgelhelling. Helaas betekent dat: niet uitslapen en vies worden. De terugbetaling is gelukkig erg groot! Vriendschap, gezelligheid en de kans om vogels eens goed van dichtbij te bekijken. Je doet het ook niet alleen voor jezelf, maar het voelt ook een beetje als een (deels kromme, natuurlijk) manier om de dieren te helpen. Ik doe het niet om welke soort dan ook te redden, maar voor de vogels zelf.

Deze zondag was anders dan de gemiddelde, al moet ik zeggen dat mijn gemiddelde zondag steeds meer op deze begint te lijken en dat is totaal niet erg! Anders dan anders, omdat zaterdag 26 april een Witstaartkievit in Den Helder was ontdekt. Sinds een tijdje werkt Andries nu ook bij de Fûgelhelling en hij is een vervent twitcher en vogelaar. Het plan was dus al onuitgesproken gemaakt om deze te gaan twitchen en ik had de mazzel en het geluk om mee te mogen en het feit dat Andries de Witstaartkievit nog niet op zijn levenslijst had staan. Maar om half twaalf veranderde alles plotsklaps.

Andries is haastig op zoek naar mij en gooit de buitendeur open als ik net een vuilniszak weggooi. “Roodborstlijster in de buurt van  Castricum! Nu in de auto!” Gelukkig waren de werkzaamheden al dusdanig af, dat de overige niet-twitchende vrijwilligers ons konden missen. Samen met Hetty en Andries dus in de auto gesprongen, broodjes waren al gesmeerd voor de Witstaartkievit, jas werd vergeten en ik had geen verrekijker mee. Verrekijker kon gelukkig geleend worden van Hetty en jas dacht ik te kunnen missen.

Onderweg in de auto wat vogels zitten kijken, waaronder enkele Dwergmeeuwen boven de Afsluitdijk. Andries werd ondertussen gebeld door zijn vele vogelvrienden en hield de DB-Alerts in de gaten. Toen we volgens de navigatie er waren, konden we het eerst niet vinden. Jeroen Breidenbach toen gebeld, want hij was hier bekend. Hij heeft ons verteld hoe we moesten lopen en zo zijn wij dus gegaan. Na anderhalf uur straffe pas, verkeerd lopen en zoeken, komen we eindelijk aan op dé plek. Geen vogel in beeld en zo’n 100 à 150 man staan met zijn allen te zoeken. De jongens van de JNM zijn er ook en er is even tijd om gezellig bij te kletsen.

Na 3 uur zoeken en één renactie, omdat 4 mensen hem gezien hadden (maar de vogel was net aan de verkeerde kant van een heuvel ingevallen) geen Roodborstlijster.. Ik loop Andries en Hetty tegemoet en we zijn van plan om naar huis te gaan. Vanaf het pad de heuvel af lopen we Ruud van Beusekom, Martijn Bot en nog twee anderen tegemoet. In mijn ooghoeken zie ik veel beweging en ik loop weer terug de heuvel op. Ik constateer (tenminste dat dacht ik) dat het kinderen waren en volg Andries en Hetty weer. Martijn zegt iets in de trant van: “Er werd gefloten toch?” Dit doet bij mij meteen de alarmbellen rinkelen en ik zet het op een lopen! En inderdaad is de hele goegemeente aan het rennen. Aangekomen bij de plek, krijg ik gelukkig, gezien de hectische situatie, met behulp van Peter die op mij inpraat als een legerchef de Roodborstlijster in beeld. Ik zie alleen een lijster en ik wil graag zeker zijn dat ik naar dé lijster kijk. Iemand heeft een telescoop  opgezet en laat iedereen één voor één even kijken. Ook ik mag even kijken en: WOW! Wat een gave vogel! De oranjerode borst knalt eruit! Dit beeld staat voor altijd in mijn geheugen geprent!

De dag is gelukkig nog niet afgelopen. Na de vele felicitaties en het gejuich gaan we door naar de Witstaartkievit. Dat betekent weer een stuk lopen, maar dit keer is het niet erg! Een Kleine Bonte Specht is een leuke toevoeging aan mijn levenslijst.

Onderweg eerst nog naar de Mac en dan komen we aan in de Nollen, waar we onze eerste Gierzwaluwen van het jaar zien, Tureluurs en ander leuk grut. De Witstaartkievit zit mooi dichtbij en ernaast zit een Kleine Plevier. De Witstaartkievit. Wat een gave vogel is dat ook. Druk foeragerend en hij trok zich niks aan van ons of wie dan ook.

Tevreden en met een dikke glimlach vertrokken we weer richting Drachten.

Leave a Reply

